Festival Lichtenfels – 3. časť
Pokračovanie reportáže z najvýznamnejšieho košikárskeho festivalu v Európe
[ ČASŤ 1 si môžete pozrieť tu | ČASŤ 2 si môžete pozrieť tu ]
Návrat ku poriadnym košikárom
Len čo som si urobil obraz, čo sa predáva v lacnej zóne, vrátil som sa späť ku kvalitným košikárom.
- Takto nádherne súmerne upletený košík perigordskou technikou sa len tak bežne nevidí. Nie každý čo sa do tejto techniky pustí, je v nej taký majster. Košík stál 75 €. Príde mi to ako primeraná cena | foto Peter Juriga
- Tácka z vŕby ktorú ja volám Continental Purple, pod takým menom mi predali jej výsadbové odrezky v Anglicku. Dáni ju volajú Kaspisk Dugpil. Výrobok uplietla dánska košikárka Gitte Kjaer Hansen | foto Peter Juriga
- Pohľad na stenu koša, ktorá, keď neberieme do úvahy počiatočné a koncové rymovky, je upletená iba dvoma sadami opletákov. Táto košíko-kabela s koženým popruhom sa predávala za 160 € | foto Peter Juriga
S kvalitným, veľmi štíhlym prútím a stojakmi nahusto, ako na obrázku vyššie, sa dá jednou sadou urobiť takáto vysoká vrstva. Ak chcete dosiahnuť čistý dizajn, čo znamená aj minimum použitých techník, bez takéhoto kvalitného, tenkého a dlhého prútia sa nezaobídete. Naspodu je miesto nohy rymovka. Pre jednoduchý vzhľad sú vynechanie nohy a výplet spodku iba rymovkou veľmi dôležité, lebo nepridávajú ďalšiu techniku.
Druhé zastavenie u Françoisa Desplanchesa
Potom som sa opäť pristavil pri stánku Françoisa Desplanchesa a pozeral ako dokončuje tácku.
- François Desplanches ku svojej tácke vŕbovým prútom pripevňuje ručne vyrezané hranoly, ktoré ochránia relatívne subtílny výplet na obrube dna. Všetko ručná práca | foto Peter Juriga
Táto ich technika pripevňovania stojakov do dna, vlastne ku obruči, ktorá dno lemuje (v Angličtine scallomed base), mi stále príde ako trochu moc subtílna na to, aby vznikol trvanlivý výrobok. Prúty na spodku koša, ktorý je pri používaní dosť odieraný, sú nariedko a sú zoslabené stenčením. Takže by som povedal, že také koše veľa nevydržia. Výplet však vyzerá zaujímavo a Francúzom sa asi páči, keď je u nich taký častý. François však na dno obozretne pridal hranolčeky, ktoré dno ochránia a tak vytvoril košík ako pekný, tak aj trvanlivý.
- Aj na tomto Desplanchesovom koši vidno, že ho robil macher – jednoducho, úhľadne a PORIADNE | foto Peter Juriga
Starožitník z Francúzska
Pristavil som sa v stánku chlapíka, starožitníka z Francúzska, ktorý vravel, že má vo svojej zbierke 1200 kusov košikárskych vecí. Skupováva to po celej Európe na burzách, opravuje a predáva.
- Vystavoval tam aj zberateľ/starožitník špecializovaný na košikárske veci | foto Peter Juriga
- Medzi starožitníkovými exponátmi, ktorých tam mal do 80 boli aj takéto typické košíky pre rybárov. Vypletané sú na plocho kladenými šlemami – zušľachtenými štiepanými prútmi. Mravenčia práca | foto Peter Juriga
- Starožitníkove úžidlá a hoblík – všetko na prácu so šlemami | foto Peter Juriga
- Starožitník pozornosť priťahoval robením tenkých prútených „šlemov“, na takejto špeciálnej lavici, kde ich hobľoval a zužoval | foto Peter Juriga
- Starožitníkove úžidlá a hoblík na prácu so šlemami | foto Peter Juriga
Historické košíčky a kabelky u starožitníka
Pán musí byť precízny košikár, ktorý vie poopravovať staré historické kúsky. Určite ovláda košikarinu veľmi dobre, keď je reštaurátorom. Spomínal, že má 580 košikárskych kníh z celého sveta – zbiera to z nadšenia a asi sa z toho i učí to, čo potrebuje ku svojej práci.
Zakázané fotky
Pri jednom stánku, ktorý v podstate nebol vôbec zaujímavý, sa nesmelo fotiť, ale nevedel som to, tak ma s mojím fotoaparátom zahriakli. Keď som sa predstavil ako autor knihy o košikárení, ktorého zaujímajú všetky techniky, tak mi špeciálny drevený držiak, o ktorý som mal záujem, dovolili cvaknúť. Celý bol z dreva – ukážka stolárskych/kolárskych zručností. Slúžil ako forma a polohovač na pohodlnú prácu pri pletení.
- Forma na misky umiestnená na polohovateľnom držiaku, vystavená v stánku, kde boli rôzne pedigové výrobky | foto Peter Juriga
- Forma na misky umiestnená na polohovateľnom držiaku, vystavená v stánku, kde boli rôzne pedigové výrobky | foto Peter Juriga
- Túto pracovnú pomôcku vyrobenú kompletne z dreva som nesmel fotiť. Stánok s pedigovým tovarom si chránil know-how a fotografov porúčal. Všetky skrutky a matice na zariadení boli drevené | foto Peter Juriga
Toto je koniec tretej časti. Nasledujú ďalšie tri, ale prístupné budú postupne iba tým, ktorí sa prihlásili na odber noviniek. Ak ste sa sem dostali, lebo som Vám poslal o článku mailom informáciu, nemusíte robiť nič, na pokračovanie Vás upozorním mailom. Avšak, ak ste sa sem dostali iba náhodou, a chcete vidieť pokračovania reportáže tak ako ich postupne budem posielať, prihláste sa tu.
Peter Juriga
Čo Vás v pokračovaniach reportáže čaká:
ČASŤ 4
• Rozhovor s Françoisom Desplanchesom
• Lichtenfelská košikárska škola
ČASŤ 5
• Rozhovor s dánskymi predajcami prútia
• Nemecká košikárka Anja Voß
ČASŤ 6
• Ďalší košikári
• O rozdieloch medi západným a našim stredoeurópskym košikárstvom
• Rozlúčka s Lichtenfels
Ak ste sa k tomuto článku dostali, lebo som Vám poslal o ňom mailom informáciu, nemusíte robiť nič, na pokračovanie Vás upozorním a link pošlem opäť mailom. Avšak, ak ste sa sem dostali iba náhodou, a chcete vidieť pokračovania reportáže tak ako ich postupne budem posielať, prihláste sa na odber článkov a noviniek odo mňa: